Bestuurlijke samenvatting

Projecten

In deze paragraaf zijn de projecten opgenomen met een grote impact op de gemeente, waarvan de kredietvotering nog dient plaats te vinden. Dekking wordt bekostigd uit de hiervoor gevormde stelpost.

(bedrag x 1.000)

Indicatie

Inves- tering

Subsi- die

Aandeel derden

Aandeel ge-meente

Krediet vote- ring

Afschrijving

Fase -ring

Majeure projecten

2024

2025

2026

2027

2028

Kindcentrum Leudal West

12,108

10,000

47

47

47

2026

Aanv.verkeersmaatregelen Kindcentrum Leudal West

700

700

700

2027

Fietsbrug

7,100

3,500

3,600

50

142

142

2027

Herinrichting oude kern Baexem

3,500

1,750

1,750

70

70

2027

Bereikbaarheid Zevenellen

1,000

175

333

492

20

20

2027

Totaal

24,408

5,425

333

6,542

10,750

47

279

279

Beschikbaar budget in stelpost

47

279

279

Verschil (- tekort / + overschot)

Kindcentrum Leudal West

Onderwijs en bewegen is belangrijk voor onze inwoners. Willen we deze functies toekomstbestendig maken, dan moeten we gaan concentreren in een kern.
Om goed basisonderwijs te kunnen blijven behouden in de kernen Haler, Hunsel, Ittervoort en Neeritter én om één goede moderne sportvoorziening te realiseren voor deze kernen en andere kernen, realiseren we een nieuw Kindcentrum in de kern van Ittervoort. In dit nieuwe Kindcentrum is ruimte voor de fusieschool Haler, Hunsel, Ittervoort en Neeritter, Hoera kindercentra, Stichting Bilbiocenter en een sportzaal. De bibliotheek heeft een centrale rol. We zien de bibliotheek als ontmoetingsplek.

Inmiddels ligt er een technisch ontwerp van het gebouw en een ontwerpbestemmingsplan. Naar verwachting treedt het bestemmingsplan in 2024 in werking en kan de omgevingsvergunning in 2024 verleend worden. De realisatie van het Kindcentrum vindt plaats in 2024 - 2025, maar is afhankelijk van eventuele juridische procedures tegen het bestemmingsplan en de omgevingsvergunning.

Aanvullende verkeersmaatregelen Kindcentrum Leudal West

Bij een concentratie aan functies in een bepaalde kern moet er extra aandacht besteed worden aan de bereikbaarheid van de functies.
Met name schoolroutes verdienen veel aandacht in het kader van verkeersveiligheid.

In mei 2021 heeft het college de eindrapportage 'Verkeersmaatregelen Leudal West' voor kennisgeving aangenomen. Vervolgens zijn er financiële middelen toegekend door de gemeenteraad om de maatregelen met de prioriteit 'hoog' en 'normaal' uit te voeren.
Een deel van de voorbereiding van de werkzaamheden is al gestart. Start uitvoering is verschoven naar 2024 i.v.m. de vertraging bij het Kindcentrum.

Fietsbrug

Op 14 februari 2020 hebben Provinciale Staten besloten € 3,5 miljoen te reserveren voor de snelle fietsverbinding Haelen - Roermond, onderdeel fietsbrug Buggenum - Leeuwen. Eind 2020 heeft het college de projectopdracht goedgekeurd. Op dit moment ligt er een inkoopstrategie, een gedetailleerde kostenraming en een schets van de mogelijke plek van de nieuwe brug.

Leudal is een prettige gemeente om te wonen. De landschappelijke structuur biedt kansen op gebied van recreatie & toerisme. Ondernemers in de recreatieve sector benutten deze kansen en zien mogelijkheden. Bovendien wil Leudal aantrekkelijk blijven voor bestaande en nieuwe inwoners.

Om Leudal aantrekkelijk te houden, moet er ingezet worden op bereikbaarheid en mobiliteit. Niet alleen om de goede verbindingen te realiseren, ook om Midden-Limburg - en daarmee ook Leudal - op de kaart te zetten.
Willen we echt stappen zetten, moet er in 2024 een bestuurlijk commitment uitgesproken worden in Leudal, in Roermond en bij de provincie en een akkoord gegeven worden op het projectplan.

Herinrichting oude kern Baexem

Cultuurhistorie, landschap en natuur maken de kern Baexem bijzonder aantrekkelijk om te wonen, te werken of te recreëren. De huidige doorsnijding van de N280 tast echter deze waarden en kwaliteiten in grote mate aan. Nu het de bedoeling is om de N280 zuidelijker te leggen, is er in 2015 een gebiedsvisie opgesteld voor de dorpsentree Baexem. Het idee is om opnieuw de aandacht te vestigen op de oorspronkelijke kwaliteiten van de kern. De uitvoering van deze herinrichting komt pas aan bod na realisatie van de N280, naar verwachting in 2025 - 2026.

Bereikbaarheid Zevenellen

Het bestaande bedrijventerrein Zevenellen te Haelen zorgt bij omwonenden voor onrust. Ze maken zich zorgen over de bedrijven die er zich willen vestigen, maar ook over het verkeer.
Om een goede woon- en leefomgeving te behouden voor de bestaande en nieuwe inwoners is Leudal bereid om verkeerskundige maatregelen te nemen. Om één en ander goed onder aandacht te brengen is er opdracht gegeven aan adviesbureaus Kragten en Royal Haskoning DHV om een breed onderzoek uit te voeren naar de verkeerssituatie rondom Zevenellen.

Naar verwachting wordt het verkeersonderzoek in 2023 definitief afgerond. In 2024 zal duidelijk zijn wat de vervolgstappen zijn en wat de planning is van de rotondes.

Deze pagina is gebouwd op 10/24/2023 16:21:13 met de export van 10/24/2023 16:09:41