Visie
We gaan voor een samenleving in een omgeving waar onze inwoners zich thuis voelen en mee kunnen doen naar vermogen. De behoefte en het talent van de inwoner staan centraal. Dit betekent dat mensen iets voor elkaar betekenen, dat er respect is voor elkaars eigenheid en dat er ruimte is voor individuele keuzes. De inwoner kan erop vertrouwen dat de gemeente voorziet in passende ondersteuning als deze nodig is.
Wat willen wij bereiken?
We willen dat iedereen een beroep kan doen op ondersteuning binnen het sociaal domein, die voldoet aan zijn of haar wensen en behoefte. We willen de transformatie van dure geïndiceerde zorg naar lokale vrije toegankelijk zorg verder voortzetten. De ondersteuning binnen het sociaal domein is onder te verdelen in drie vormen van ondersteuning:
1. Eigen kracht en ‘samenkracht’ van de inwoners
De kracht van onze eigen inwoners, daar geloven wij in. Hierbij is ons streven dat inwoners zelf óf met de hulp van hun netwerk hun hulpvraag oplossen. In deze vorm van ondersteuning wordt weinig tot geen beroep gedaan op de gemeente.
2. Een goed samenwerkend voorliggend veld voor de ondersteuning aan het merendeel van onze inwoners
Als het op eigen kracht of met eigen netwerk niet of onvoldoende lukt krijgt de inwoner ondersteuning van één van onze partners. Dat zijn organisaties met wie we samenwerken en die algemene en collectieve voorzieningen bieden. Dit zijn voorzieningen waar inwoners meestal toch al komen zoals het consultatiebureau, de kinderopvang, scholen, sport- en cultuur verenigingen, wijkaccommodaties, huiskamerprojecten etc. Daarnaast bestaan deze collectieve en algemene voorzieningen uit partners die ondersteuning bieden, waarbij de zorg “vrij toegankelijk” is. Voorbeelden van zulke partners zijn het Centrum voor Jeugd en Gezin, de huisarts, Synthese, het Algemeen Maatschappelijk Werk, de bibliotheek, de fysiotherapeut en sport- en beweegprogramma’s. Alle ondersteuning met algemene en collectieve voorzieningen kan worden gezien als 'lichte ondersteuning'. We noemen dit ook wel het 'voorliggend veld'.
3. Maatwerkvoorzieningen en specialistische zorg blijven mogelijk
Als het voorliggend veld geen uitkomst biedt voor de zorgvraag van onze inwoners, dan kunnen zij terugvallen op een maatwerkvoorziening of hoog specialistische zorg. Wij zorgen dat deze twee varianten van ondersteuning mogelijk zijn binnen onze gemeente, zodat al onze inwoners de zorg krijgen die zij nodig hebben. Hierbij ondersteunen wij inwoners zodanig dat zij op termijn voldoende hebben aan de ondersteuning in het voorliggend veld en maatwerk niet langer nodig is. Er zullen echter ook altijd inwoners zijn die aangewezen zijn en blijven op maatwerkvoorzieningen en/of specialistische zorg.
Gelet op de complexiteit van de vraagstukken en de gewenste en noodzakelijke samenwerking binnen het sociaal domein hebben wij onze doelstellingen beschreven in het beleidsplan sociaal Domein. Dit doen we samen met de drie gemeenten in Midden-Limburg West. We hebben dit samengevat in onderstaande afbeelding:
Wat gaan wij daar voor doen?
Een goed samenwerkend voorliggend veld waarin het merendeel van onze inwoners ondersteund worden
- Gezond en actief leven akkoord (GALA)
Wij ontvangen voor de periode 2023 tot en met 2026 een specifieke uitkering voor
sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis. Hiervoor is een uitvoeringsplan opgesteld genaamd “de zorg voor morgen begint vandaag Gemeente Leudal”.
Het uitvoeringsplan 'De zorg voor morgen begint vandaag' bevat een aanpak gericht op gezonde(re) inwoners in de gemeente Leudal. We borduren voort op de ingeslagen weg van de voorgaande jaren. Wel brengen we focus en richting aan door middel van een analyse van de factoren die de gezondheid van de inwoners van de gemeente Leudal beïnvloeden. Naast het inzoomen op deze gezondheidsfactoren schetsen we vanuit welke kaders we werken en welke uitvoeringsinstrumenten we reeds inzetten. Vervolgens beschrijven we hoe we op basis van de data over de gezondheidsfactoren richting gaan geven binnen wat we al doen én wat we nog extra moeten gaan doen voor meer gezonde inwoners in de gemeente Leudal. Hiermee zetten we een koers uit voor de komende jaren. De exacte invulling van de koers (het hoe) geven we samen met onze inwoners, vrijwilligers en partners vorm.
- Laagdrempelige passende zorg voor al onze inwoners: Zorgboulevard
We willen zorg- en ondersteuningsvragen tijdig signaleren en aanpakken zodat inwoners gezonder gaan leven, beter en sneller worden geholpen als dat nodig is en dat de druk op dure en langdurige zorg kan worden verminderd. Zo houden we zorg en ondersteuning toegankelijk, betaalbaar en beschikbaar. Bij laagdrempelige en toegankelijke zorg en ondersteuning, hoort ook een herkenbare en uitnodigende locatie. Dit noemen we De Zorgboulevard. Op deze locatie kunnen zorgaanbieders en partners die in het voorliggend veld samenwerken gehuisvest worden. Hiermee worden kennis en krachten gebundeld, wordt verwijzen makkelijker en vooral ook effectiever en krijgt de inwoner de kans om op 1 plek de vragen beantwoord te krijgen die hij/zij heeft. De toegankelijke integrale zorg die vanuit de Zorgboulevard wordt opgebouwd kan met dezelfde meerwaarde voor onze inwoners ook ambulant worden aangeboden op bestaande ontmoetingsplekken in de andere kernen. Zo is laagdrempelige passende zorg voor iedereen ook altijd dichtbij.
- We doen mee aan het actieprogramma Kansrijke Start
Het actieprogramma Kansrijke Start benadrukt het belang van de eerste 1000 dagen voor een gezonde, veilige en kansrijke ontwikkeling van een kind. De wijze waarop de regio Noord- en Midden- Limburg invulling geeft aan Kansrijke Start is uitgewerkt in een regionaal uitvoeringsplan 2020-2026. Deze regionale aanpak is gestoeld op het versterken van de samenwerking tussen het medisch en sociaal domein.
- Samenhang jeugdhulp - onderwijs
Zowel onderwijs als jeugdhulp staat voor een grote opgave. Het onderwijs wil met inclusief onderwijs het onderwijs passend maken voor elk kind. Jeugdhulp staat voor de uitdaging om nog integraler te werken, kwaliteit te verbeteren en dat tegen een betaalbare prijs.
4. We geven uitvoering aan het uitvoeringsprogramma minima- armoedebeleid 2023 - 2025
Belangrijk onderdeel is het verbinden van de professionals en vrijwilligers die werken aan het voorkomen, opsporen en oplossen van armoede (voorliggend veld, preventie). Bijeenkomsten voor uitvoerders worden georganiseerd om deze verbinding te realiseren.
5. De vroegsignalering van schulden wordt doorontwikkeld
De afspraken met Plangroep, Algemeen Maatschappelijk Werk en de woningcorporaties die zijn vastgelegd in het convenant vroegsignalering worden geëvalueerd, vernieuwd en vastgelegd. Hier wordt ook de positie van Synthese in het kader van de vroegsignalering in meegenomen. Ook hier worden de uitvoerders van de partijen met elkaar in verbinding gebracht.
6. We breiden het aantal partners van het Leudals Taalakkoord uit
We werken samen met Synthese, Bibliocenter en de Stichting Lezen en Schrijven om het aantal laaggeletterden in Leudal te verminderen. Deze samenwerking is vastgelegd in het Leudals Taalakkoord. Het streven is om het Taalakkoord uit te breiden met 10 professionele partners.
7. Dementie -en mantelzorgvriendelijke gemeente
Ons hoofddoel is dan ook: als dementievriendelijke gemeente in 2024 en verder het blijven realiseren van een omgeving waarin mensen met dementie een volwaardige plek hebben binnen de samenleving.
8. Uitbreiding Praktijkondersteuners huisartsen
De implementatie van praktijkondersteuners huisartsen is één van de maatregelen uit de Hervormingsagenda Jeugd. In onze gemeente is reeds besloten om deze structureel in te zetten. Jaarlijks wordt bekeken in hoeverre uitbreiding van het aantal huisartspraktijken mogelijk is.
9. Mensontwikkelbedrijf (MOB)
Mede op basis van een opgestelde businesscase (uit 2022) wordt aan het MOB een centrale rol toebedeeld voor de uitvoering van de Participatiewet en de Wet Inburgering. De werkervaring die hier wordt opgedaan moet leiden tot uitstroom uit de uitkeringen en het laten meedoen in de samenleving. Inburgeraars worden geholpen bij het integreren in onze samenleving. Ze worden gestimuleerd om hun inburgeringsprogramma goed af te sluiten. Binnen het MOB wordt taalondersteuning gegeven voor de inburgering.
Deze doorontwikkeling past binnen de opzet om te komen tot een zorgboulevard.
- Inburgering
Inburgeraars moeten zo snel mogelijk kunnen deelnemen aan de Leudalse samenleving. Het afronden van de inburgering is een belangrijk onderdeel hierbij. De taallessen voor de B1-route en de Z-route worden door Gilde verzorgd.
Maatwerkvoorzieningen en specialistische zorg blijven mogelijk
- Hervormingsagenda Jeugd en Toekomstscenario Kind en Gezin
De Hervormingsagenda Jeugd bevat een groot pakket maatregelen om de jeugdzorg te verbeteren en financieel houdbaar te krijgen. Voor de meeste onderdelen volgt een landelijk uitwerktraject. Zo komt er een aanpassing van de jeugdwet, waarin de grenzen van de jeugdwet beter aangegeven worden en volgt er nog duiding hoe het versterken van de regio's moet worden ingevuld. De regio Midden- Limburg West gaat verder aan de slag met de thema's lokale team (CJG - Centrum voor Jeugd en Gezin) en verbinding met andere domeinen (onderwijs, kinderopvang, volwassen GGZ en bestaanszekerheid).
- We besteden ambulante hulpverlening opnieuw aan
De gemeenten Midden-Limburg zijn voornemens per 1 januari 2025 de ambulante hulpverlening opnieuw aan te besteden met het doel een langdurige contractering en waar mogelijk de transformatie in de ambulante hulpverlening contractueel beter vorm te geven. De positieve opgedane ervaringen in de pilot Lokaal Behandelteam krijgen in deze nieuwe aanbesteding een plek.
- Collectief aanvullend vervoer
In 2024 zullen we wederom de 'opschoningsactie inactieve passen' inzetten. Huidige cliënten met een Omnibuzzpas worden benaderd en gevraagd om de pas bij geen of nauwelijks gebruik in te leveren bij de gemeente. Dit kost de gemeente maandelijks geld, ook als deze passen niet of nauwelijks ingezet worden.
14. Opvang en beschermd wonen volwassenen
Voor het beleid op het gebied van beschermd wonen (BW), maatschappelijke opvang (MO) en bemoeizorg & preventie OGGz (B&P) werkt de gemeente Leudal samen met gemeenten in de regio Noord- en Midden-Limburg. Voor bestaande inwoners creëren we de voorzieningen waardoor ze langer thuis kunnen blijven wonen.
Sociaal domein | (bedrag x 1.000) | |||||
Realisatie 2022 | Begroting na wijziging 2023 | Primitieve begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |
Lasten | ||||||
Samenkracht en burgerparticipatie | 4,559 | 6,940 | 3,988 | 3,946 | 3,977 | 3,864 |
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | 1,567 | 1,957 | 2,264 | 2,220 | 2,220 | 2,220 |
Inkomensregelingen | 9,757 | 6,938 | 6,778 | 6,782 | 6,786 | 6,790 |
WSW en beschut werk | 3,712 | 3,476 | 3,368 | 3,425 | 3,282 | 3,197 |
Arbeidsparticipatie | 716 | 1,268 | 1,513 | 1,495 | 1,496 | 1,490 |
Maatwerkvoorziening (WMO) | 1,095 | 1,215 | 1,215 | 1,215 | 1,215 | 1,215 |
Hulp bij het huishouden (WMO) | 3,539 | 3,769 | 3,589 | 3,589 | 3,589 | 3,589 |
Begeleiding (WMO) | 3,200 | 3,196 | 3,201 | 3,201 | 3,201 | 3,201 |
Dagbesteding (WMO) | 0 | 0 | 190 | 190 | 190 | 190 |
Jeugdhulp begeleiding | 3,589 | 2,496 | 2,508 | 2,508 | 2,508 | 2,508 |
Jeugdhulp behandeling | 20 | 386 | 391 | 391 | 391 | 391 |
Jeugdhulp dagbesteding | 3,104 | 621 | 628 | 628 | 628 | 628 |
Pleegzorg | 775 | 418 | 425 | 425 | 425 | 425 |
Jeugdhulp met verblijf overig | 0 | 984 | 998 | 998 | 998 | 998 |
Jeugdhulp behand. GGZ zonder verblijf | 188 | 2,949 | 2,984 | 3,004 | 2,984 | 2,984 |
Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | 165 | 498 | 506 | 486 | 486 | 486 |
Gesloten plaatsing | 297 | 311 | 316 | 316 | 316 | 316 |
Beschermd wonen (WMO) | 103 | 80 | 73 | 73 | 73 | 73 |
Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) | 0 | 18 | 20 | 20 | 20 | 20 |
Jeugdbescherming | 975 | 951 | 915 | 918 | 920 | 922 |
Jeugdreclassering | 0 | 14 | 14 | 14 | 14 | 14 |
Totale lasten | 37,363 | 38,485 | 35,887 | 35,846 | 35,721 | 35,523 |
Baten | ||||||
Samenkracht en burgerparticipatie | -2,280 | -3,499 | -684 | -688 | -659 | -518 |
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inkomensregelingen | -5,820 | -5,462 | -5,405 | -5,405 | -5,405 | -5,405 |
WSW en beschut werk | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Arbeidsparticipatie | -5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Maatwerkvoorziening (WMO) | -10 | -11 | -11 | -11 | -11 | -11 |
Hulp bij het huishouden (WMO) | -226 | -220 | -220 | -220 | -220 | -220 |
Begeleiding (WMO) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dagbesteding (WMO) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Jeugdhulp begeleiding | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Jeugdhulp behandeling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Jeugdhulp dagbesteding | -9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Pleegzorg | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Jeugdhulp met verblijf overig | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Jeugdhulp behand. GGZ zonder verblijf | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Gesloten plaatsing | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Beschermd wonen (WMO) | -2,767 | -1,699 | -1,800 | -1,801 | -1,802 | -1,802 |
Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) | 0 | -566 | -600 | -600 | -601 | -601 |
Jeugdbescherming | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Jeugdreclassering | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totale baten | -11,117 | -11,457 | -8,720 | -8,725 | -8,698 | -8,557 |
Resultaat | 26,246 | 27,028 | 27,168 | 27,121 | 27,023 | 26,967 |