Programmaplan

Bestuur en ondersteuning

Visie

Met grote maatschappelijke opgaven zoals de stikstofproblematiek en de opvang van vluchtelingen heeft iedere gemeente te maken. Gemeenten zijn vrij om lokaal oplossingen te zoeken die passen bij hun eigen ambities. Wij zetten in op bestuurlijke vernieuwing. De omgevingswet en de aankomende Wet versterking participatie op decentraal niveau zijn hier belangrijke bouwstenen voor. Om bestuurlijk te vernieuwen, moeten het college, de gemeenteraad en de medewerkers binnen de organisatie anders werken en anders sturen. De thema’s van de gemeente Leudal vragen om een integrale procesaanpak. Zowel intern als extern. Dit betekent dat alle belanghebbenden een rol kunnen en mogen spelen. Hierdoor komen we tot betere en meer gedragen oplossingen. Waar we het als gemeente niet alleen redden, zoeken we actief de samenwerking op in regionaal, provinciaal of landelijk verband.

Wat willen wij bereiken?

1. Doel- en opgavegericht besturen
We spelen in op nieuwe ontwikkelingen en nieuwe wet- en regelgeving. We stellen duidelijke prioriteiten om de hoeveelheid en complexiteit van de werkzaamheden uit te kunnen voeren. Daarom werken we aan de hand van de drie vastgestelde thema's.

2. Houden van een respectvolle dialoog
We werken aan een respectvolle dialoog tussen de gemeenteraad, het college en de ambtelijke organisatie. Daarnaast informeren we onze inwoners actief. We betrekken de inwoners bij de zoektocht naar oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken als dat mogelijk is. We proberen de afstand tussen de lokale politiek en de inwoners van de gemeente Leudal te verkleinen.

3. De dienstverlening speelt in op de behoefte van onze inwoners, ondernemers en verenigingen
We verbeteren onze dienstverlening zodat inwoners, ondernemers en verenigingen gemakkelijk zaken kunnen doen en kwaliteit en gastvrijheid ervaren. We zijn transparant en communiceren begrijpelijk zodat onze dienstverlening voor iedereen toegankelijk is. We zijn goed bereikbaar en hebben een proactieve communicatie. We gaan mee met technologische en maatschappelijke ontwikkelingen op het gebied van digitalisering, toegankelijkheid, veiligheid en datagedreven werken.

Wat gaan wij daar voor doen?

Onder de noemer “bestuurlijke vernieuwing”; hebben we drie pijlers geprioriteerd. Hiermee zetten we stappen in de richting van de hierboven omschreven effecten. De ervaringen die we opdoen geven richting aan de ambities in het kader van burger- en overheidsparticipatie:

  1. De positie van jongeren in Leudal verder verbeteren door het instellen van een   participerende jongerenraad
  2. De werkwijze dorpsplatforms verder professionaliseren door duidelijkheid te verschaffen over de rol en mate van participatie aan de voorkant van participatietrajecten, te werken met inhoudelijke contactpersonen binnen de ambtelijke organisatie
  3. Meer inzicht verschaffen in participatietrajecten, door het beschrijven van de vorm van het participatietraject en hoe hier uitvoering aan is gegeven.

Daarnaast werken we in 2024 verder aan onze dienstverlening, conform de uitgangspunten van onze actuele visie op dienstverlening en organisatie: wendbaar, dienstbaar en dichtbij.

  1. We werken aan de verbetering van een toegankelijke en begrijpelijke communicatie met onze inwoners.
  2. We werken verder aan onze informatiehuishouding om te voldoen aan de wettelijke uitgangspunten.

Bestuur en ondersteuning

(bedrag x 1.000)

Realisatie 2022

Begroting na wijziging 2023

Primitieve begroting 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

Lasten

Bestuur

3,427

1,811

1,842

1,784

1,726

1,726

Burgerzaken

1,275

1,357

1,760

1,760

1,760

1,760

Beheer overige gebouwen en gronden

580

1,922

320

330

329

387

Overhead

12,190

14,706

13,325

13,488

13,391

13,308

Treasury

206

429

999

727

495

288

OZB woningen

115

156

198

205

211

218

OZB niet-woningen

43

65

84

87

90

93

Belastingen overig

9

33

31

33

33

34

Alg.uitkeringen en ov. uitkeringen GF

0

0

0

0

0

0

Overige baten en lasten

79

6,438

8,380

11,087

6,946

8,268

Vennootschapsbelasting (VpB)

-17

20

20

20

20

20

Mutaties reserves

8,196

9,807

6,198

459

459

435

Totale lasten

26,103

36,744

33,157

29,978

25,460

26,536

Baten

Bestuur

-11

-1

-1

-1

-1

-1

Burgerzaken

-437

-278

-669

-669

-669

-669

Beheer overige gebouwen en gronden

-56

-19

-19

-19

-19

-19

Overhead

-1,497

-1,358

-1,220

-1,220

-1,220

-1,220

Treasury

-1,132

-1,089

-1,576

-1,387

-1,235

-1,212

OZB woningen

-4,539

-4,818

-4,948

-5,072

-5,194

-5,313

OZB niet-woningen

-1,897

-2,124

-2,183

-2,238

-2,291

-2,345

Belastingen overig

-219

-4

0

0

0

0

Alg.uitkeringen en ov. uitkeringen GF

-63,664

-65,458

-67,268

-70,018

-66,001

-67,046

Overige baten en lasten

-450

0

0

0

0

0

Vennootschapsbelasting (VpB)

0

0

0

0

0

0

Mutaties reserves

-6,888

-12,736

-7,173

-1,285

-1,314

-1,226

Totale baten

-80,789

-87,885

-85,057

-81,909

-77,944

-79,051

Resultaat

-54,686

-51,142

-51,900

-51,931

-52,484

-52,515

Deze pagina is gebouwd op 10/24/2023 16:21:13 met de export van 10/24/2023 16:09:41