Visie
Met grote maatschappelijke opgaven zoals de stikstofproblematiek en de opvang van vluchtelingen heeft iedere gemeente te maken. Gemeenten zijn vrij om lokaal oplossingen te zoeken die passen bij hun eigen ambities. Wij zetten in op bestuurlijke vernieuwing. De omgevingswet en de aankomende Wet versterking participatie op decentraal niveau zijn hier belangrijke bouwstenen voor. Om bestuurlijk te vernieuwen, moeten het college, de gemeenteraad en de medewerkers binnen de organisatie anders werken en anders sturen. De thema’s van de gemeente Leudal vragen om een integrale procesaanpak. Zowel intern als extern. Dit betekent dat alle belanghebbenden een rol kunnen en mogen spelen. Hierdoor komen we tot betere en meer gedragen oplossingen. Waar we het als gemeente niet alleen redden, zoeken we actief de samenwerking op in regionaal, provinciaal of landelijk verband.
Wat willen wij bereiken?
1. Doel- en opgavegericht besturen
We spelen in op nieuwe ontwikkelingen en nieuwe wet- en regelgeving. We stellen duidelijke prioriteiten om de hoeveelheid en complexiteit van de werkzaamheden uit te kunnen voeren. Daarom werken we aan de hand van de drie vastgestelde thema's.
2. Houden van een respectvolle dialoog
We werken aan een respectvolle dialoog tussen de gemeenteraad, het college en de ambtelijke organisatie. Daarnaast informeren we onze inwoners actief. We betrekken de inwoners bij de zoektocht naar oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken als dat mogelijk is. We proberen de afstand tussen de lokale politiek en de inwoners van de gemeente Leudal te verkleinen.
3. De dienstverlening speelt in op de behoefte van onze inwoners, ondernemers en verenigingen
We verbeteren onze dienstverlening zodat inwoners, ondernemers en verenigingen gemakkelijk zaken kunnen doen en kwaliteit en gastvrijheid ervaren. We zijn transparant en communiceren begrijpelijk zodat onze dienstverlening voor iedereen toegankelijk is. We zijn goed bereikbaar en hebben een proactieve communicatie. We gaan mee met technologische en maatschappelijke ontwikkelingen op het gebied van digitalisering, toegankelijkheid, veiligheid en datagedreven werken.
Wat gaan wij daar voor doen?
Onder de noemer “bestuurlijke vernieuwing”; hebben we drie pijlers geprioriteerd. Hiermee zetten we stappen in de richting van de hierboven omschreven effecten. De ervaringen die we opdoen geven richting aan de ambities in het kader van burger- en overheidsparticipatie:
- De positie van jongeren in Leudal verder verbeteren door het instellen van een participerende jongerenraad
- De werkwijze dorpsplatforms verder professionaliseren door duidelijkheid te verschaffen over de rol en mate van participatie aan de voorkant van participatietrajecten, te werken met inhoudelijke contactpersonen binnen de ambtelijke organisatie
- Meer inzicht verschaffen in participatietrajecten, door het beschrijven van de vorm van het participatietraject en hoe hier uitvoering aan is gegeven.
Daarnaast werken we in 2024 verder aan onze dienstverlening, conform de uitgangspunten van onze actuele visie op dienstverlening en organisatie: wendbaar, dienstbaar en dichtbij.
- We werken aan de verbetering van een toegankelijke en begrijpelijke communicatie met onze inwoners.
- We werken verder aan onze informatiehuishouding om te voldoen aan de wettelijke uitgangspunten.
Bestuur en ondersteuning | (bedrag x 1.000) | |||||
Realisatie 2022 | Begroting na wijziging 2023 | Primitieve begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |
Lasten | ||||||
Bestuur | 3,427 | 1,811 | 1,842 | 1,784 | 1,726 | 1,726 |
Burgerzaken | 1,275 | 1,357 | 1,760 | 1,760 | 1,760 | 1,760 |
Beheer overige gebouwen en gronden | 580 | 1,922 | 320 | 330 | 329 | 387 |
Overhead | 12,190 | 14,706 | 13,325 | 13,488 | 13,391 | 13,308 |
Treasury | 206 | 429 | 999 | 727 | 495 | 288 |
OZB woningen | 115 | 156 | 198 | 205 | 211 | 218 |
OZB niet-woningen | 43 | 65 | 84 | 87 | 90 | 93 |
Belastingen overig | 9 | 33 | 31 | 33 | 33 | 34 |
Alg.uitkeringen en ov. uitkeringen GF | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige baten en lasten | 79 | 6,438 | 8,380 | 11,087 | 6,946 | 8,268 |
Vennootschapsbelasting (VpB) | -17 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 |
Mutaties reserves | 8,196 | 9,807 | 6,198 | 459 | 459 | 435 |
Totale lasten | 26,103 | 36,744 | 33,157 | 29,978 | 25,460 | 26,536 |
Baten | ||||||
Bestuur | -11 | -1 | -1 | -1 | -1 | -1 |
Burgerzaken | -437 | -278 | -669 | -669 | -669 | -669 |
Beheer overige gebouwen en gronden | -56 | -19 | -19 | -19 | -19 | -19 |
Overhead | -1,497 | -1,358 | -1,220 | -1,220 | -1,220 | -1,220 |
Treasury | -1,132 | -1,089 | -1,576 | -1,387 | -1,235 | -1,212 |
OZB woningen | -4,539 | -4,818 | -4,948 | -5,072 | -5,194 | -5,313 |
OZB niet-woningen | -1,897 | -2,124 | -2,183 | -2,238 | -2,291 | -2,345 |
Belastingen overig | -219 | -4 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Alg.uitkeringen en ov. uitkeringen GF | -63,664 | -65,458 | -67,268 | -70,018 | -66,001 | -67,046 |
Overige baten en lasten | -450 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vennootschapsbelasting (VpB) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties reserves | -6,888 | -12,736 | -7,173 | -1,285 | -1,314 | -1,226 |
Totale baten | -80,789 | -87,885 | -85,057 | -81,909 | -77,944 | -79,051 |
Resultaat | -54,686 | -51,142 | -51,900 | -51,931 | -52,484 | -52,515 |