Visie
Mobiliteit verbindt Leudal. Tegelijkertijd maken we bewuster de keuze óf we van A naar B gaan, en zo ja, met welk vervoersmiddel. We streven daarom naar een mobiliteitssysteem in Leudal waarin de auto niet het uitgangspunt is. Hierbij ligt de focus op en de prioriteit bij verkeersveiligheid.
Wat willen wij bereiken?
We zetten in op drie ontwikkelrichtingen: verbonden voorzieningen (relatie tussen ruimtelijke ontwikkeling en mobiliteit), toegankelijk systeem (infrastructuur en mobiliteitssysteem) en bewust mobiel (de reiziger centraal). Het streven naar verkeersveiligheid loopt als een rode draad door de drie ontwikkelrichtingen heen.
1. Verbonden voorzieningen
We stellen toegankelijkheid centraal: dit leidt tot veilige en logische verbindingen tussen voorzieningen. We plannen en organiseren vanuit de actieve verkeersdeelnemer: de fietser, de voetganger, enzovoorts.
2. Toegankelijk systeem
In Leudal kan iedereen zich veilig en vrij bewegen, waarbij een keuze bestaat in de vorm van verplaatsing. We zorgen dat er geen vervoersarmoede bestaat in onze gemeente.
We zetten in op een verhoging van tegelijkertijd verkeersveiligheid en leefbaarheid. We organiseren verkeersveiligheid vanuit de risicogestuurde aanpak, waarbij het beperken van de risico's voorop staat: voorkomen is beter dan genezen.
3. Bewust mobiel
We zetten in op andere, duurzamere vormen van vervoer die een volwaardig alternatief voor de auto vormen. Bewust en onbewust worden onze inwoners en bezoekers ertoe gezet na te denken over hun reisgedrag.
Wat gaan wij daar voor doen?
Het in 2023 nog vast te stellen Uitvoeringsprogramma Mobiliteit vormt de basis voor een verkeersveilig, leefbaar, duurzaam en verbonden Leudal.
1. Verbonden voorzieningen
We hanteren bij ruimtelijke ontwikkelingen het STOP-principe: stappen, trappen, openbaar vervoer en personenwagen. Dit is de volgorde van wenselijke vervoersmethode die als uitgangspunt voor ruimtelijke ontwikkelingen wordt gehanteerd. Een instrument om dit te bereiken, is het herijken van onze fiets- en autoparkeernorm.
2. Toegankelijk systeem
We zorgen voor een veilige en kwalitatief goede voetgangers- en fietsinfrastructuur. Met betrekking tot wegonderhoud zetten we in op instandhouding van een standaard kwaliteitsniveau: kwaliteitsniveau B volgens de CROW kwaliteitscatalogus. Verkeersmaatregelen aan wegen en fietspaden worden gecombineerd met onderhoudswerkzaamheden en projecten. We doen onderzoek naar mogelijke vervoersarmoede in onze gemeente, waarbij we oog hebben voor de mobiliteitsbehoefte van oudere mensen die langer thuis wonen.
We doen onderzoek naar de mogelijkheden om in onze dorpen het vrachtverkeer te weren. Ook vergroten we de bekendheid van het landbouwroutenetwerk. Daarnaast wordt het '30, tenzij...'-principe leidend; niet langer is 50 km/h als maximumsnelheid binnen de bebouwde kom het uitgangspunt, maar 30 km/h. We waarderen 50 km/h-wegen volwaardig af naar 30 km/h-wegen waar dit kan. We gaan in het buitengebied aan de slag met het aanpakken van risicolocaties: we brengen deze in kaart en nemen maatregelen waar nodig. Ook doen we onderzoek naar het verbeteren van verlichting op fietspaden in het buitengebied.
3. Bewust mobiel
We gaan actief aan de slag met het stimuleren van fietsen en deelmobiliteit. Daarnaast zorgen we voor een dekkend netwerk van publieke laadinfrastructuur ten behoeve van het faciliteren van elektrisch rijden. Bovendien zetten we in op versnelling van openbaar vervoer-verbindingen en goede bushaltevoorzieningen, in samenwerking met de provincie en vervoerder. Met betrekking tot de haven op bedrijventerrein Zevenellen zetten we in op vervoer over water waar mogelijk, omdat dit een relatief duurzame wijze van transport is.
Het streven naar verkeersveiligheid loopt als een rode draad door de drie ontwikkelrichtingen heen. We bereiken dit door een combinatie van gedragsmaatregelen, bijvoorbeeld onze campagne Samen goed op weg , en fysieke maatregelen, zoals snelheid beperkende maatregelen. We geven extra aandacht aan verkeersveiligheid rondom scholen en winkelgebieden, door deze als zodanig herkenbaar in te richten en aangrenzende wegen als 30 km/h-zone in te richten.
Verkeer, vervoer en waterstaat | (bedrag x 1.000) | |||||
Realisatie 2022 | Begroting na wijziging 2023 | Primitieve begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |
Lasten | ||||||
Verkeer en vervoer | 3,562 | 4,232 | 4,389 | 4,656 | 4,760 | 5,063 |
Parkeren | 1 | 2 | 12 | 12 | 12 | 12 |
Recreatieve havens | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Economische havens en waterwegen | 69 | 69 | 66 | 65 | 65 | 33 |
Openbaar vervoer | 16 | 16 | 16 | 16 | 16 | 16 |
Totale lasten | 3,649 | 4,319 | 4,482 | 4,749 | 4,852 | 5,123 |
Baten | ||||||
Verkeer en vervoer | -337 | -185 | -237 | -237 | -237 | -237 |
Parkeren | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Recreatieve havens | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Economische havens en waterwegen | -5 | -5 | -5 | -5 | -5 | -5 |
Openbaar vervoer | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totale baten | -342 | -189 | -242 | -242 | -242 | -242 |
Resultaat | 3,307 | 4,130 | 4,241 | 4,507 | 4,611 | 4,882 |