Paragrafen

Lokale heffingen

Vanaf 2022 wordt er op basis van een nieuwe inzamelsystematiek ingezameld. Het huishoudelijk afval binnen de 16 kernen wordt ingezameld volgens de diftar-systematiek waarbij de differentiatie bepaald wordt door het volume van de afvalcontainer (vastrecht) in combinatie en het aantal ledigingen. De inzameling van huishoudelijk afval wordt uitgevoerd door de Reinigingsdienst Maasland.

In het kader van de tariefstelling afvalstoffenheffing worden de volgende uitgangspunten gehanteerd:

  • kostendekking van 100%;
  • verdeling van de kosten in vaste en variabele kosten, waarbij de differentiatie plaatsvindt op basis van de verwerkingskosten van het rest- en gft-afval;
  • vastrecht wordt opgelegd in het lopende belastingjaar 2024;
  • het aantal ledigingen wordt na afloop van het belastingjaar 2024 opgelegd, deze staan op de belastingaanslag van belastingjaar 2025.  

Onderstaand is de conceptopbouw van de kostendekkendheid te zien. De bedragen zijn gebaseerd op de nu bekende gegevens en kunnen nog afwijken bij definitieve vaststelling van de tarieven. Dit heeft te maken met lopende aanbestedingen voor de verwerking van diverse afvalstromen. Eventuele afwijkingen zullen worden meegenomen in het raadsvoorstel aangaande de afvalstoffenheffing.

(bedrag x 1.000)

Berekening kostendekkendheid afvalstoffenheffing 2024

Bedrag

Dekking

Kosten taakveld

3,946

Inkomsten taakveld (excl. heffingen)

-181

Netto kosten taakveld 7.3

3,765

Toe te rekenen kosten:

Overhead

131

Kwijtschelding

83

BTW

472

Totale kosten

4,451

Opbrengst heffingen

-4,451

Dekking

100%

Deze pagina is gebouwd op 10/24/2023 16:21:13 met de export van 10/24/2023 16:09:41