Vanaf 2022 wordt er op basis van een nieuwe inzamelsystematiek ingezameld. Het huishoudelijk afval binnen de 16 kernen wordt ingezameld volgens de diftar-systematiek waarbij de differentiatie bepaald wordt door het volume van de afvalcontainer (vastrecht) in combinatie en het aantal ledigingen. De inzameling van huishoudelijk afval wordt uitgevoerd door de Reinigingsdienst Maasland.
In het kader van de tariefstelling afvalstoffenheffing worden de volgende uitgangspunten gehanteerd:
- kostendekking van 100%;
- verdeling van de kosten in vaste en variabele kosten, waarbij de differentiatie plaatsvindt op basis van de verwerkingskosten van het rest- en gft-afval;
- vastrecht wordt opgelegd in het lopende belastingjaar 2024;
- het aantal ledigingen wordt na afloop van het belastingjaar 2024 opgelegd, deze staan op de belastingaanslag van belastingjaar 2025.
Onderstaand is de conceptopbouw van de kostendekkendheid te zien. De bedragen zijn gebaseerd op de nu bekende gegevens en kunnen nog afwijken bij definitieve vaststelling van de tarieven. Dit heeft te maken met lopende aanbestedingen voor de verwerking van diverse afvalstromen. Eventuele afwijkingen zullen worden meegenomen in het raadsvoorstel aangaande de afvalstoffenheffing.
(bedrag x 1.000) | ||
Berekening kostendekkendheid afvalstoffenheffing 2024 | Bedrag | Dekking |
Kosten taakveld | 3,946 | |
Inkomsten taakveld (excl. heffingen) | -181 | |
Netto kosten taakveld 7.3 | 3,765 | |
Toe te rekenen kosten: | ||
Overhead | 131 | |
Kwijtschelding | 83 | |
BTW | 472 | |
Totale kosten | 4,451 | |
Opbrengst heffingen | -4,451 | |
Dekking | 100% |