Gemeenschappelijke regeling
- Verbonden partijWestromWestrom Vestigingsplaats Roermond Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling Website Doelstelling - Uitvoering Wet sociale werkvoorziening (WsW)
- Zoveel mogelijk inwoners arbeid bieden in een beschutte werkomgeving. In de komende jaren wordt de
- sociale werkvoorziening afgebouwd
 Belang in verbonden partij Bestuurlijk belang De 5 gemeenten in Midden-Limburg zijn eigenaar van Westrom. In het dagelijks bestuur is Leudal vertegenwoordigd door 1 wethouder. In het algemeen bestuur door 2 wethouders. Financieel belang Verdeelsleutel in gemeenschappelijke regeling Bijdrage € 229 Financieel Eigen vermogen 01-01-2022 € 4.151 Vreemd vermogen 01-01-2022 € 4.072 Eigen vermogen 31-12-2022 € 4.176 Vreemd vermogen 31-12-2022 € 4.549 Resultaat - € 1.269 Ontwikkeling 2024 Voor de komende jaren wordt een nieuwe strategische visie opgesteld. Thans wordt de variant van beëindiging van Westrom en overheveling van de taken naar de Centrumgemeente uitgewerkt. Risicobeheer In 2024 worden de hogere kosten (ivm inflatie en hogere energielasten) opgevangen met een deel van de reserves. 
- Verbonden partijVeiligheidsregio- Limburg NoordVeiligheidsregio- Limburg Noord Vestigingsplaats Venlo Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling Website Doelstelling • De veiligheidsregio voert taken uit op het gebied van 
 rampenbestrijding, crisisbeheersing, brandweerzorg en
 Geneeskundige Hulp bij Ongevallen en Rampen (GHOR) en
 levert een bijdrage aan de realisatie van de doelstellingen
 aan programma 1
 • De GGD maakt ook onderdeel uit van de veiligheidsregio.
 De GGD is een uitvoeringsorganisatie op het gebied van de
 Wet Publieke Gezondheid (WPG) en heeft van daaruit een
 belangrijke taak bij de realisatie van doelstellingen in
 programma 1
 • Verder voert de veiligheidsregio taken uit op het gebied
 van de WMO (maatschappelijke opvang, verslaving- en
 bemoeizorg). Daarmee wordt een bijdrage aan programma
 1 geleverdBelang in verbonden partij Bestuurlijk belang Alle deelnemende gemeenten hebben 1 stem in het algemeen bestuur. Afvaardiging burgemeester namens Leudal Financieel belang Verdeelsleutel in gemeenschappelijke regeling Bijdrage € 4.672 Financieel Eigen vermogen 01-01-2024 € 6.047 Vreemd vermogen 01-01-2024 € 51.830 Eigen vermogen 31-12-2024 € 5.603 Vreemd vermogen 31-12-2024 € 60.916 Resultaat 0 Ontwikkeling 2024 Speerpunten 2024: - Uitvoeren wettelijke taken brandweer conform visie Brandweer 2030
- Samenwerking met buurregio's en informatie gestuurd werken
- maatregelen uitvoeren toekomstbestendig maken repressieve inzet brandweer
- Bevorderen van een gezonde leefstijl en een gezond en veilige woonomgeving
- Het op peil houden van de bescherming tegen gezondheidsrisico's
- Informatie laten werken voor publieke gezondheid
- Borging publieke gezondheid binnen de publieke veiligheid
 Risicobeheer In de nota Risicomanagement en Weerstandsvermogen van de VRLN is bepaald dat de VRLN een weerstandsvermogen aanhoudt op grond van het vastgestelde risicoprofiel. Het risicoprofiel wordt om de drie jaar geactualiseerd. De berekende weerstandscapaciteit is bepaald op € 1.250.000. Uit de jaarverantwoording 2022 blijkt dat de VRLN eind 2022 beschikt over een algemene reserve € 533.000 en een vrij beschikbare reserve van € 1.436.000,-. Dit is een weerstandsvermogen van € 1.969.000,-. Dit is hoger dan de benodigde capaciteit. 
- Verbonden partijReinigingsdienst MaaslandReinigingsdienst Maasland Vestigingsplaats Haelen Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling Website Doelstelling De reinigingsdienst Maasland voert taken uit op het gebied van inzameling huishoudelijke afvalstoffen, verwijderen van veegvuil, afvalslib en inzameling van bedrijfsafvalstoffen en levert een bijdrage aan de realisatie van de doelstellingen in programma 4. Belang in verbonden partij Bestuurlijk belang Vertegenwoordigd in zowel het DB als het AB Financieel belang Verdeelsleutel in gemeenschappelijke regeling Bijdrage € 2.730 Financieel Eigen vermogen 01-01-2024 1.038 Vreemd vermogen 01-01-2024 7.833 Eigen vermogen 31-12-2024 1.038 Vreemd vermogen 31-12-2024 7.515 Resultaat € 0 Ontwikkeling 2024 Speerpunten 2024: - Beleid op vermindering van huishoudelijk restafval
- Invoering PMD huis-aan-huis inzameling met doorzichtige PMD-zakken
- Monitoring: uitbouwen monitoringssysteem inzamelwagens, uitvoeren sorteeranalyses
- Verduurzaming inzameling en verwerking huishoudelijk afval: meer nadruk op hergebruik en circulariteit
- Updaten dienstverleningsovereenkomst met RD Maasland, o.a. rechtstreekse afrekening containerwisselingen
- Bewustwording: communicatie, voorlichting en educatie scholen
- Aandacht voor afvalinzameling bij appartementencomplexen en seniorenhofjes
- Samenwerking met Limburgse gemeenten (ASL) en overheidsgedomineerde afvalbedrijven.
 Risicobeheer De gemeenschappelijke regeling biedt voldoende mogelijkheden om het functioneren van de organisatie te optimaliseren en in te kunnen spelen op toekomstige ontwikkelingen. 
 De kosten van de gemeenschappelijke regeling zijn inzichtelijk waardoor de risico's beperkt en voldoende beheersbaar zijn. Risicomanagement is voor deze organisatie permanent
 een agendapunt.
- Verbonden partijBelastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW)Gemeenschappelijke regeling Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW) Vestigingsplaats Roermond Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling Website Doelstelling BsGW is een uitvoeringsgerichte organisatie die de belastingheffing en invordering van gemeenten en waterschappen uitvoert. Doel van het samenwerkingsverband is om de belastingheffing en invordering op een kwalitatief hoog niveau en doelmatig te realiseren. De gemeente Leudal is per 1 januari 2013 deelnemer van BsGW. Belang in verbonden partij Bestuurlijk belang In algemeen bestuur is namens Leudal 1 wethouder afgevaardigd. Financieel belang Verdeelsleutel in gemeenschappelijke regeling Bijdrage € 494 Financieel Eigen vermogen 01-01-2022 - € 362 Vreemd vermogen 01-01-2022 € 1.714 Eigen vermogen 31-12-2022 € 2.002 Vreemd vermogen 31-12-2022 € 1.429 Resultaat € 812 Ontwikkeling 2024 Speerpunten voor 2024 zijn: - het harmoniseren van processen en heffingsystematieken.
- het herijken van de kostenverdeelmethode;
- het aantal bezwaren / beroepen en daarmee samenhangende proceskosten proberen terug te dringen.
 Risicobeheer Risico's 
 Het aantal toenemende bezwaar- en beroepschriften en daarmee samenhangende proceskostenvergoeding vormt een risico. De verwachting is dat de bezwaren en de proceskosten de komende jaren blijven toenemen. BsGW neemt verschillende maatregelen om ervoor te zorgen dat het aantal bezwaren via NCNP bureaus afneemt.
- Verbonden partijGrenspark Maas-Schwalm-NetteGrenspark Maas-Schwalm-Nette Vestigingsplaats Roermond Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling Website Doelstelling Het doel van het Grenspark is om van het landschappelijk waardevolle grensgebied één regionale grensoverschrijdende identiteit te maken. Dit gebeurt door de recreatieve mogelijkheden binnen de gebieden aan weerszijde van de grens te promoten en te verbeteren. Het coördineert en voert daartoe grensoverschrijdende projecten uit, o.a. met subsidies van de EU. Het levert een bijdrage aan programma 2. Belang in verbonden partij Bestuurlijk belang Financieel belang Verdeelsleutel in gemeenschappelijke regeling Bijdrage Financieel Eigen vermogen 01-01-2024 € 39 Vreemd vermogen 01-01-2024 € 104 Eigen vermogen 31-12-2024 € 39 Vreemd vermogen 31-12-2024 € 104 Resultaat € 14 Ontwikkeling 2024 Grenspark Maas-Swalm-Nette plant, coördineert en voert grensoverschrijdende projecten uit en zorgt voor de (internationale) subsidiëring ervan. Ook verstrekt ze informatie en geeft ze voorlichting om het recreatief gebruik van het Grenspark te bevorderen. 
 In 2024: uitvoering Interreg VI project Buitenrijden Grenspark MSN, aanvraag en begeleiding uitvoering Interreg-project Natuurbrandmanagement, projectacquisitie en hercertificering Transboundary Park.Risicobeheer Grenspark MSN levert een beperkt aantal producten en dienstverleningen, waardoor de bedrijfsvoering kwetsbaar is. Een substantieel deel van de financiering van het Grenspark MSN hangt af van de subsidiëring door de provincie Limburg en de deelstaat NRW. Deze zijn gebaseerd op subsidiebeschikkingen voor 2023-2026. Een risico is de afhankelijkheid van de realisatie van grensoverschrijdende projecten. Om risico’s in toekomstige jaren te beperken heeft het Algemeen Bestuur besloten om een maximumplafonds van € 40.000 aan bestemmingsreserves in te stellen. 
- Verbonden partijEuregio Rijn-Maas-NoordEuregio Rijn-Maas-Noord Vestigingsplaats Mönchengladbach Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling Website Doelstelling Doel is het stimuleren, ondersteunen en coördineren van de regionale grensoverschrijdende samenwerking op de volgende gebieden: economische ontwikkeling, ruimtelijke ordening, opleiding en onderwijs, cultuur en sport, toerisme en recreatie, milieubescherming en afvalverwerking, natuurbehoud, rampenbestrijding, communicatie, openbare orde en veiligheid. De Euregio beheert tevens de verdeling van subsidiemiddelen INTERREG (vierde periode). Het levert een bijdrage aan programma 4. Belang in verbonden partij Bestuurlijk belang Twee leden Financieel belang Verdeelsleutel in gemeenschappelijke regeling Bijdrage € 10 Financieel Eigen vermogen n.v.t. Vreemd vermogen n.v.t. Eigen vermogen n.v.t. Vreemd vermogen n.v.t. Resultaat Ontwikkeling 2024 In 2020 is de Euregio visie 2030 vastgesteld die een leidraad biedt voor de koers van de Euregio de komende jaren. Dit gebeurt onder andere door een grenslandagenda, het grensinformatiepunt en financiering van projecten middels INTERREG-middelen. 
 Deze koers is nog steeds actueel.Risicobeheer Het financieel risico is beperkt tot de jaarlijkse bijdrage. 
- Verbonden partijOmnibuzzOmnibuzz Vestigingsplaats Geleen Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling Website Doelstelling Omnibuzz heeft haar missie vertaald in enkele concrete doelstellingen: 
 Iedere doelgroep passend en tijdig vervoer bieden
 Continu werken aan kwaliteitsverbetering
 Hierbij aansluiten bij al ingezette kanteling in het sociale domein
 Vervoersuitgaven beheersbaar houden
 Vervoer kunnen blijven garanderen binnen de gemeentelijke begroting en grip op de interne organisatie.Belang in verbonden partij Bestuurlijk belang Alle deelnemende gemeenten hebben 1 stem in het algemeen bestuur Financieel belang Verdeelsleutel in gemeenschappelijke regeling Bijdrage € 727 Financieel Eigen vermogen 01-01-2024 € 1.017 Vreemd vermogen 01-01-2024 € 5.407 Eigen vermogen 31-12-2024 € 1.011 Vreemd vermogen 31-12-2024 € 4.690 Resultaat € 6 Ontwikkeling 2024 Speerpunten: 
 · Het kantelen van vervoer en het OV-gebruik stimuleren.
 · Het efficiënter organiseren van doelgroepenvervoer
 · Omnibuzz als slimme organisatie.
 - Verbetering van het huidig vervoer met oog voor kwaliteit, beheersbaarheid en de realiteit in de vervoerssector.
 - Overleg met de Provincie Limburg over een integrale aanpak middels de
 uitwerking van het Ontwikkelplan OV.- Evaluatie en optimalisatie van de website ikwilvervoer.nl.
 - Doorontwikkeling van MijnOmnibuzz.
 - Overleg met gemeenten over de invulling van het relatiebeheer en de overlegstructuur.
 - Aanpassing van de afrekensystematiek en de wijziging van de GR Omnibuzz.
 - Verdere uitwerking van beheersmaatregelen op gemeenteniveau, afhankelijk van besluitvorming individuele gemeenten.
 - Doorontwikkeling van informatie- en kennismanagement.
 - Structureel toetsen en controleren van de administratieve organisatie, conform het goedgekeurde auditplan.
 - Structurele controle en bijsturen van resultaten en processen via grondige informatievoorziening, rapportages en risicomanagement binnen
 de planning & control cyclus.
 - Compliant zijn met geldende wet- en regelgeving, met speciale aandacht voor digitale toegankelijkheid, privacy, informatiebeveiliging en de
 archiefwet.Risicobeheer De belangrijkste ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op het meerjarenperspectief zijn: 
 - Een mogelijke nieuwe opleving van de corona-pandemie. Het is met name onduidelijk hoe het reisgedrag zich zal ontwikkelen en wat dat op termijn betekent voor de gecontracteerde vervoerders.
 - Wijziging in de afrekening van het vervoer van zones naar kilometers. In de toekomst wordt het zone-systeem losgelaten en wordt het vervoer per kilometer berekend. Deze omrekening heeft mogelijk gevolgen voor de kosten en inkomsten van Omnibuzz.
 - De evaluatie van de huidige verdeelsleutel. Gemeenten hebben gevraagd om een evaluatie van de huidige verdeelsleutel ( 50% inwoners / 50% pashouders) voor de afrekening van de verschillende kosten tussen gemeenten. De verwachting is dat dit leidt tot een eerlijkere verdeling van kosten. Het resultaat van de scenario’s die Omnibuzz hiervoor zal uitwerken heeft door COVID-19 vertraging opgelopen.
 - Taakstelling sociaal domein
 Bij de begroting van de Omnibuzz 2021-2024 zijn de voordelen ten gunste van de taakstelling sociaal domein gebracht. Indien zich tekorten voordoen, dienen deze gelet op een bestendige gedragslijn ook toegerekend te worden aan de taakstelling. Dit vormt een risico, waardoor het van belang is om in de toekomst zowel voor-, als nadelen naar de begrotingsruimte worden gemuteerd.
- Verbonden partijRegionale Uitvoerings Dienst (RUD) Limburg-NoordRegionale Uitvoerings Dienst (RUD) Limburg-Noord Vestigingsplaats Roermond Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling Website Doelstelling Het doel van de vorming van de Gemeenschappelijke Regeling voor de Regionale Uitvoeringsdienst Limburg Noord (GR RUD LN) is om een hogere kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) te bereiken. Belang in verbonden partij Bestuurlijk belang Vertegenwoordigd in het AB Financieel belang Verdeelsleutel in gemeenschappelijke regeling Bijdrage € 100 Financieel Eigen vermogen 01-01-2023 € 181 Vreemd vermogen 01-01-2023 € 1.150 Eigen vermogen 31-12-2023 € 144 Vreemd vermogen 31-12-2023 € 1.150 Resultaat Ontwikkeling 2024 - De RUD en haar deelnemers hebben samen een nieuw VTH-systeem ingekocht dat werken onder de nieuwe omgevingswet mogelijk maakt. Inmiddels is de laatste versie van dit systeem (Rx-Mission) operationeel. In 2024 zal de focus liggen op de doorontwikkeling van de functionaliteiten van de applicatie en het ontwikkelen van dashboards en rapportages (sturings- en monitoringsinformatie). 
 Bij onderstaande thema’s zijn in 2024 grote veranderingen.:
 - Regionale probleem- en risicoanalyse: Vanuit het Interbestuurlijk programma VTH (IBP VTH) staat de ontwikkeling van een landelijke PRA op de planning in 2023. Wij volgen deze ontwikkelingen en zullen onze eigen PRA in 2024 daarop worden aangepast.
 - De Omgevingswet treedt nu echt in werking, op 1 januari 2024 januari. Dit heeft ook gevolgen voor het basistakenpakket, hierin worden onder meer provinciale bodemtaken overgebracht naar de gemeenten. Daarnaast wordt het begrip 'inrichting' uit de Wet milieubeheer losgelaten en onder de Omgevingswet vervangen door een regulering per (milieubelastende) activiteit (MBA).
 Verder komen enkele nieuwe milieubelastende activiteiten onder het basistakenpakket. Deze wijzigingen worden in 2023 voorbereid om deze te vertalen in de bedrijfsvoering van de RUD LN (risicoanalyse, PDC, uitvoeringsprogramma etc.).
 - De impact van de Wet Kwaliteitborging voor het bouwen op de begroting van de RUD Limburg Noord is beperkt, behalve in de ondersteunende, faciliterende en organiserende rol bij de bevoegde gezagen.
 - Energie. Het Klimaatakkoord verlangt dat de inspanningen van bedrijven op het gebied van energiebesparing en het toezicht geïntensiveerd wordt. Dit komt tot uitdrukking in de inzet die gemeenten via het RUP plegen. Belangrijk is dat energietoezicht in 2024 een basistaak is.De toename van regelgeving op klimaataspecten leidt tot meer werk op het gebied van energietoezicht
 - Bodem, overdracht bodemtaken van provincie naar gemeenten. Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet zullen taken en bevoegdheden vanuit de huidige Wet bodembescherming van provincies naar gemeenten verschuiven. Om efficiency en kwaliteit te borgen is samen met de provincie een rapport opgesteld (OW Bodemtaken NML, Pouderoyen en Tonnaer, 10 juli 2020) om zorg te dragen dat er een “warme overdracht” zal plaatsvinden. Voor deze “warme overdracht” binnen de RUD LN zal incidenteel (voor 2 jaar) 2 fte extra beleidscapaciteit nodig zijn. Structureel is er voor de uitvoering van de nieuwe bodemtaken een gezamenlijke inzet van 5 fte extra capaciteit berekend. In 2023 zal op basis van voorgenoemd rapport gezamenlijk met de provincie projectmatig een koersbepaling uitgewerkt worden. Er ontstaat dan een goed beeld van de consequenties voor de gemeenten en de RUD LN en de benodigde aanpassingen in 2024.
 - Bodem en één gezamenlijk bodeminformatiesysteem Squit IBIS. Alle gemeenten binnen de RUD LN hebben de wens uitgesproken te willen gaan werken in één gezamenlijk bodeminformatiesysteem Squit IBIS. Enkele gemeenten hebben dit gerealiseerd en werken al gezamenlijk in Squit IBIS. De aanschaf en implementatie van Squit IBIS voor de overige gemeenten gaan we zoveel mogelijk gezamenlijk concretiseren en organiseren.
 -Zeer zorgwekkende stoffen. De Nederlandse overheid pakt Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS) met voorrang aan. ZZS zijn stoffen die gevaarlijk zijn voor mens en milieu. De overheid heeft diverse maatregelen om de uitstoot ZZS te verminderen bij bedrijfsmatige activiteiten. Met behulp van het uitvoeringsprogramma zal de nieuwe regelgeving bijdragen tot vermindering van de uitstoot ZZS.
 -Asbest. Er heerst nog steeds onduidelijkheid over mogelijke nieuwe subsidies en versoepelingen van geldende regels omtrent asbestsanering. Mogelijke versoepeling van de regelgeving betekent dus meer werk voor de toezichthouder aangezien zij vaak als eerste op locatie zijn en middels toezicht de fouten in werkzaamheden herkennen en een halt toeroepen. Nieuwe toezichthouders zullen deelnemen aan een Asbestdeskundige cursus en de RUD zal zelf een driejarige herhalingscursus te organiseren.
 - Geluid. Op 1 januari 2024 treedt de Omgevingswet in werking. En daaronder vallen ook de nieuwe regels voor geluid. De Centrale Voorziening Geluidgegevens (CVGG) vormt hiervoor het digitale systeem. Rijk, gemeenten, provincies en waterschappen gebruiken de CVGG om geluidgegevens aan te leveren, te raadplegen en af te nemen.
 - Stikstofwetgeving. De stikstofregelgeving is een actueel onderwerp in Nederland. De overheid wil stikstofuitstoot verminderen en kwetsbare natuurgebieden herstellen en versterken. Middels het uitvoeringsprogramma van de RUD LN kan wel indirect invloed op de uitstoot stikstof worden uit geoefend door het controleren van bedrijven op het voldoen aan de opgelegde emissienormen stikstof (ammoniak).
 - IPPC Veehouderijen. De actualisatie wordt in RUD-verband nu projectmatig opgepakt en is naar verwachting eind 2024 afgerond.Risicobeheer 
- Verbonden partijModulaire gemeenschappelijke regeling sociaal domein Limburg-Noord (MGR)Modulaire gemeenschappelijke regeling sociaal domein Limburg-Noord (MGR) Vestigingsplaats Venray Rechtsvorm Gemeenschappelijke regeling Website www.sociaaldomein-limburgnoord.nl Doelstelling Regionale samenwerking op het gebied van Beschermd Wonen, Maatschappelijke Opvang en Bemoeizorg & Preventie op hoofdlijnen. Dit met als doel om: 
 • de continuïteit van voorzieningen voor BW, MO en B&P voor inwoners met complexe problematiek te waarborgen;
 • de regionale aanpak van de doelgroep als bedoeld in de regiovisie te waarborgenBelang in verbonden partij Bestuurlijk belang Vertegenwoordigd in het AB Financieel belang Verdeelsleutel in gemeenschappelijke regeling Bijdrage -€ 2.289 Financieel Eigen vermogen 01-01-2022 € 0 Vreemd vermogen 01-01-2022 € 287 Eigen vermogen 31-12-2022 € 60 Vreemd vermogen 31-12-2022 € 10.584 Resultaat € 0 Ontwikkeling 2024 - het actueel houden van het regionale beleidsvisie op het gebied van BW MO B&P
- bewaken dat de toegang tot beschermd wonen, maatschappelijke opvang, bemoeizorg en preventie binnen de Noord- en Midden-Limburgse gemeenten op een uniforme wijze geregeld is en blijft
- bewaking van het budgettaire kader van de programma BW MO B&P
- getrouwe en rechtmatige verwerking van de geldstromen binnen het programma BW MO B&P
 Risicobeheer De risico’s die binnen de MGR en de module Opdrachtgeven op dit moment onderkend worden, naast het niet realiseren van te leveren prestaties, kunnen als volgt worden beschreven: - Risico op onvoorziene budgetoverschrijdingen: o Kans: 25%, impact € 150.000
- Bedrijfscontinuïteit / onvoldoende gekwalificeerd personeel: o Kans: 20%, impact € 300.000
- Niet adequaat inspelen op nieuwe ontwikkelingen in wet- en regelgeving binnen het sociaal domein: o Kans: 20%, impact € 100.000
- Rechtszaken inkooptrajecten: o Kans: 80%, impact € 100.000
 
Overig
- Verbonden partijSamenwerking Midden-LimburgSamenwerking Midden-Limburg Vestigingsplaats Roermond Rechtsvorm Overig Website Doelstelling Per 1-1-2015 is de Samenwerkingsovereenkomst Midden-Limburg van start gegaan middels een bestuursovereenkomst tussen de 7 Midden-Limburgse gemeenten. 
 Doel van de bestuursovereenkomst SML is:
 • Het organiseren van een netwerkstructuur die voor bundeling
 en coördinatie zorgt van projecten en trajecten op economisch,
 sociaal en fysiek terrein
 • Het in de overeenkomst bepaalde laat de publiekrechtelijke
 positie en de bevoegdheden van overheden onverletBelang in verbonden partij € 0,60 per inwoner; proces en organisatiekosten Bestuurlijk belang Financieel belang Jaarlijkse bijdrage aan Roermond die de budgetten namens de regio beheert. Bijdrage € 58 Financieel Eigen vermogen 01-01-2022 € 66 Vreemd vermogen nvt Eigen vermogen 31-12-2022 € 194 Vreemd vermogen nvt Resultaat € 128 Ontwikkeling 2024 De eerder vastgestelde visie “Midden-Limburg, verbindend hart van Limburg” is vertaald in een investeringsagenda 2022-2032. We beschikken nu over een ambitieuze, op de maat van onze regio toegesneden Investeringsagenda Midden-Limburg, die ons gaat helpen om de brede welvaart in onze regio op een hoger peil te brengen. De agenda is niet minder dan het visitekaartje van SML en een uitnodiging aan provincie, rijk en Europa om aan te haken. 
 Samen met Keyport, OML, Ons WCL en andere organisaties zetten we Midden-Limburg op de kaart!
 Op basis van de investeringsagenda gaan we ons opnieuw inspannen om voor Midden-Limburg een zogeheten Regiodeal binnen te halen, nadat de aanvraag in 2022 werd afgewezen.Risicobeheer Het financieel risico is beperkt tot de jaarlijkse bijdrage aan proces- en organisatiekosten. 1 euro extra voor proceskosten ivm regiodeal-aanvraag. 
- Verbonden partijIjzeren RijnOverig Ijzeren Rijn Vestigingsplaats Venlo Rechtsvorm Overig Website Doelstelling Gemeenten en instanties werken samen aan het creëren van zo veel mogelijk beïnvloedingsruimte om veiligheidsrisico's en aantasting van de leefbaarheid vanwege heringebruikname van het historische tracé van de IJzeren Rijn zo veel mogelijk te verminderen. Belang in verbonden partij Afhankelijk gesteld van gevergde noodzaak Bestuurlijk belang Financieel belang Bijdrage Financieel Eigen vermogen 01-01-2023 n.v.t. Vreemd vermogen 01-01-2023 n.v.t. Eigen vermogen 31-12-2023 n.v.t. Vreemd vermogen 31-12-2023 n.v.t. Resultaat Ontwikkeling 2024 Op 6 juni 2023 heeft een bestuurlijk overleg plaatsgevonden tussen vertegenwoordigers van Nederland, België en Duitsland. Daarin is getracht meer beïnvloedingsruimte te creëren ten aanzien van de 3RX-variant. Risicobeheer 
Stichting / Vereniging
- Verbonden partijKeyportStichting / Vereniging Keyport Vestigingsplaats Weert Rechtsvorm Stichting / Vereniging Website Doelstelling Keyport is de samenwerking tussen ondernemers, overheid en onderwijs (triple helix), een manier van werken om de economische structuur in en voor de regio te versterken. Keyport bundelt en regisseert de krachten van ondernemers, overheid, onderwijs en kennisinstellingen en fungeert als de centrale visie waarin de drie partijen zich herkennen. Belang in verbonden partij bijdrage € 2,47 per inwoner Bestuurlijk belang Financieel belang Verdeelsleutel in gemeenschappelijke regeling Bijdrage € 88 Financieel Eigen vermogen 01-01-2022 € 95 Vreemd vermogen 01-01-2022 € 1.303 Eigen vermogen 31-12-2022 € 16 Vreemd vermogen 31-12-2022 € 1.259 Resultaat € 16 Ontwikkeling 2024 De voor de uitvoering van het Routeplan 2021-2024 gevraagde bijdrage per inwoner blijft ook voor de jaren 2023-2024 gehandhaafd op € 2,47. Er zijn weer diverse nieuwe projecten opgestart door Keyport. Steeds meer Leudalse bedrijven nemen deel aan een of meer projecten. Risicobeheer Het financieel risico is beperkt tot de jaarlijkse bijdrage aan proces- en uitvoeringsmiddelen. 
- Verbonden partijRoutebureau Midden-LimburgRoutebureau Midden-Limburg Vestigingsplaats Venlo Rechtsvorm Stichting / Vereniging Website Doelstelling • Het Routebureau staat garant voor een kwalitatief hoogstaand 
 en actueel fietsknooppuntennetwerk.
 • Het routebureau zorgt voor goede ontsluiting van
 routeinformatie naar de promotie-organisaties.
 • Uniformiteit in bewegwijzering.
 • Het tegengaan van verrommeling van het landschap.
 • Vergaren van informatie omtrent routes
 • Initiëren van vernieuwing en gezamenlijke aanpak in
 Noord- en Midden-LimburgBelang in verbonden partij € 0,46 per inwoner van 2021 t/m 2024 Bestuurlijk belang Financieel belang Bijdrage Financieel Eigen vermogen 01-01-2022 € 82 Vreemd vermogen 01-01-2022 € 68 Eigen vermogen 31-12-2022 € 87 Vreemd vermogen 31-12-2022 € 115 Resultaat Nihil Ontwikkeling 2024 Het Routebureau coördineert het onderhoud en beheer van de recreatieve routenetwerken en de daarbij behorende voorzieningen zoals start- en bewegwijzeringsborden. Ze legt routes vast in een digitaal systeem en ontsluit de informatie in online routeplanners wandelen, fietsen en ruiteren en voor de vervaardiging van promotie- en kaartmateriaal door promotieorganisaties. Ook adviseert het Routebureau haar partners gevraagd en ongevraagd over (project)ontwikkelingen die bijdragen aan de kwaliteit van de routenetwerken. 
 Als extra activiteit wordt in 2024 ook een actueel businessplan voor de periode 2025 t/m 2028 opgesteld.Risicobeheer De algemene reserve (ultimo 2022 € 25.902) wordt aangehouden ter dekking van eventuele incidentele posten en het opvangen van eventuele tegenvallende resultaten. 
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
- Verbonden partijOntwikkelingsmaatschappij Midden-Limburg BVOntwikkelingsmaatschappij Midden-Limburg BV Vestigingsplaats Roermond Rechtsvorm Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap Website Doelstelling Ontwikkelingsmaatschappij (OML) heeft tot doel namens de aandeelhoudende gemeenten om het vestigingsklimaat te verbeteren en de regionale economische structuur te versterken. Zij doet dit door: 
 • Ontwikkeling van bedrijventerreinen/verkoop van bedrijfskavels
 • Beheer bedrijventerreinen
 • Herstructurering van bedrijventerreinen
 • Advies en begeleidingBelang in verbonden partij Aandelenkapitaal Bestuurlijk belang Deelname in vergadering van aandeelhouders naar rato van aandelen. Financieel belang € 2.483 Bijdrage Financieel Eigen vermogen 01-01-2022 € 21.069 Vreemd vermogen 01-01-2021 € 4.370 Eigen vermogen 31-12-2022 € 22.650 Vreemd vermogen 31-12-2022 € 5.801 Resultaat € 1.580 Ontwikkeling 2024 Het Ondernemingsplan 2022-2026, dat door de aandeelhouders is vastgesteld, is het kader voor de activiteiten en investeringen van OML. OML faciliteert het bedrijfsleven bij ruimtelijk economische vraagstukken. Het gaat hierbij om o.a. locatie -en gebiedsontwikkeling; herstructurering van private kavels (niet-openbaar gebied) en mogelijk daaropvolgend de ontwikkeling, aanleg en verkoop van nieuwe bedrijventerreinen (al naar gelang de behoefte). OML is uitvoeringsorganisatie van de aangesloten gemeenten om bovengenoemde ambitie waar te maken. Uitgangspunt hierbij is dat OML waarde creëert voor de regio en de aandeelhouders. OML is de uitvoeringsorganisatie die ten aanzien van bovengenoemde kerntaken de expertise in huis heeft; instrumenten op het gebied van financial engineering kan inzetten en met draagvlak snel en flexibel kan acteren. 
 In 2021 is door OML een mission statement op het gebied van duurzaamheid vastgesteld. OML constateert dat Nederland zich ontwikkeld tot een circulaire economie. Dit beleidskader past OML toe om de bedrijventerreinen duurzaam te (her)ontwikkelen. In de praktijk is Duurzaam Multifunctioneel Bedrijvenpark Zevenellen koploper.
 Nu OML, door de grote vraag, de ontwikkeling van terreinen naar voren haalt, dient OML ook na te denken over potentieel nieuwe terreinen (c.q. uitbreiding en herontwikkeling) om de strategische reserve op peil te houden. Tegelijkertijd zal OML aan de slag gaan met de verduurzaming van de bedrijventerreinen.Risicobeheer Vanwege de solide financiële positie van OML volstaat het bewaken van het risico van OML als verbonden partij middels opname in de risicoparagraaf van de begroting. 
 Door de verlaagde borgstelling is het risico afgenomen.
- Verbonden partijCSV Amsterdam BVCSV Amsterdam BV Vestigingsplaats Den Bosch Rechtsvorm Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap Website Doelstelling Op 9 mei 2014 is de naam van Claim Staat Vennootschap B.V. gewijzigd in CSV Amsterdam B.V.. De statuten zijn gewijzigd zodat de nieuwe organisatie nu drie doelstellingen vervult: 
 a. Namens de verkopende aandeelhouders van Essent een
 eventuele schadeclaimprocedure voeren tegen de Staat
 als gevolg van de WON;
 b. Namens de verkopende aandeelhouders eventuele
 garantieclaim procedures voeren tegen RECYCLECO B.V.
 (“Waterland”);
 c. Het geven van instructies aan de Escrow-agent wat betreft het
 beheer van het bedrag dat op de Escrow-rekening n.a.v.
 verkoop Attero is gestort.Belang in verbonden partij 0,60338% Bestuurlijk belang Deelname in vergadering van aandeelhouders naar rato van aandelen. Financieel belang € 0 Bijdrage N.v.t. Financieel Eigen vermogen 01-01-2023 € 210 Vreemd vermogen 01-01-2023 € 14 Eigen vermogen 31-12-2023 € 0 Vreemd vermogen 31-12-2022 € 0 Resultaat € 100 -/- Ontwikkeling 2024 CSV zal voorlopig nog voortbestaan om op eigen kosten en risico namens Deponie Zuid B.V. (vennootschap onder Attero Holding B.V.) in overleg met de aandeelhouderscommissie, het bezwaar en/of beroep te voeren tegen de belastingdienst ten aanzien van de naheffingsaanslag afvalstoffenheffing, waartegen CSV in februari 2021 bezwaar heeft gemaakt. Na afwikkeling van deze procedure of een besluit van de Aandeelhouderscommissie zal CSV kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang. Risicobeheer Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het gestort aandelenkapitaal en het resterend werkkapitaal van deze vennootschap. 
- Verbonden partijEnexis NVEnexis NV Vestigingsplaats Den Bosch Rechtsvorm Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap Website Doelstelling Enexis beheert het energienetwerk in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor de aansluiting van ongeveer 2,3 miljoen huishoudens, bedrijven en overheden. De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument en Markt. 
 De vennootschap heeft ten doel het realiseren van een duurzame energievoorziening door state of the art dienstverlening en netwerken en door regie te nemen in innovatieve oplossingen. Dit om de energietransitie te versnellen én excellent netbeheer uit te voeren.Deze doelen worden gerealiseerd op basis van de volgende strategieën: 
 • Netwerk en dienstverlening tijdig gereed voor veranderingen in de energiewereld;
 • Betrouwbare energievoorziening;
 • Excellente dienstverlening: hoge klanttevredenheid en verlaging kosten;
 • Samen met lokale partners Nederlandse klimaatdoelen realiseren;
 • Innovatieve, schaalbare oplossingen om de energietransitie te versnellen.De provincie tracht met haar aandeelhouderschap in Enexis de publieke belangen te behartigen. De infrastructuur voor energie is een vitaal onderdeel voor onze economie en voor onze samenleving. Belang in verbonden partij dividend € 1.166.000 (903.150 aandelen); 0,60338% Bestuurlijk belang Deelname in vergadering van aandeelhouders naar rato van aandelen. Financieel belang € 0 Bijdrage N.v.t. Financieel Eigen vermogen 01-01-2022 € 4.241.000 Vreemd vermogen 01-01-2022 € 5.154.000 Eigen vermogen 31-12-2022 € 5.441.000 Vreemd vermogen 31-12-2022 € 4.907.000 Resultaat € 1.300.000 Ontwikkeling 2024 In het strategisch plan is gekozen voor focus op de kerntaken met drie hoofddoelen: 
 • Sturen op maatschappelijk optimale energiekeuzes.
 Mede richting geven aan maatschappelijk optimale keuzes voor een duurzaam, betrouwbaar en betaalbaar energiesysteem van de toekomst en een haalbare weg daarnaartoe.
 • Iedereen heeft altijd toegang tot energie.
 • Voor iedereen toegankelijke, veilige energie-infrastructuur met behoud van een hoge leveringszekerheid en tegen de laagst mogelijke kosten.
 • Klanten weten wat ze aan Enexis hebben.
 Transparante, betrouwbare en efficiënte dienstverlening aan klanten en marktpartijen.
 Deze missie komt voort uit maatschappelijke ontwikkelingen die een materiële impact op Enexis hebben: klimaatverandering & energietransitie; participatie en vertrouwen in instituties; digitale
 transformatiesRisicobeheer De missie en opgave hebben grote gevolgen voor de financiële positie van Enexis. De energietransitie gaat gepaard met een grote investeringsopgave en daaruitvoortvloeiende kapitaalbehoefte. 
 Uitgangspunt is dat Enexis financieel solide blijft, geen financiële risico’s neemt en tenminste een A ccredit-rating behoudt.
 Eind 2022 hebben de 3 regionale netbeheerders ( Enexis, Alliander en Stedin) en hun aandeelhouders een onderhandelaarsakkoord bereikt met het Rijk over de voorwaarden en het proces voor een toekomstige participatie door het Rijk als de kapitaalbehoefte de mogelijkheden van het bedrijf en de huidige aandeelhouders overstijgt. ( Afsprakenkader)
- Verbonden partijPubliek Belang Elektriciteitsproductie BVPubliek Belang Elektriciteitsproductie BV Vestigingsplaats Borssele Rechtsvorm Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap Website Doelstelling Onderdeel van Essent was het 50% aandeel in N.V. Elektriciteits Productiemaatschappij Zuid-Nederland (EPZ), o.a. eigenaar van de kerncentrale in Borssele. Het bedrijf Delta NV uit Zeeland heeft de verkoop van dit bedrijfsonderdeel van Essent aan RWE bij de rechter aangevochten. Er liepen zowel een kort gedingprocedure als bodemprocedure. Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV (“PBE”) had het 50% belang in EPZ bij Energy Resources Holding (ERH) ondergebracht. 
 In 2010 is op gezamenlijk initiatief van de aandeelhouders van PBE en de provincie Zeeland als belangrijkste aandeelhouder van Delta een bemiddelingstraject gestart om het geschil tussen partijen op te lossen. In 2011 is dit bemiddelingstraject succesvol afgerond. Op 30 september 2011 is, 2 jaar na de verkoop van de aandelen Essent, ERH alsnog geleverd aan RWE. PBE blijft bestaan met een beperkt takenpakket. PBE zal de zaken afwikkelen die uit de verkoop voortkomen. Daarnaast is PBE verplichtingen aangegaan in het kader van het Convenant borging publiek belang kerncentrale Borssele uit 2009 die nopen tot voortbestaan van PBE in afgeslankte vorm. Hiermee is een termijn van 8 jaar na verkoop gemoeid. Na een statutenwijziging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 14 december 2011 is de inrichting van PBE aangepast naar de status van een SPV, vergelijkbaar met o.a. Verkoop Vennootschap.Belang in verbonden partij Bestuurlijk belang Deelname in vergadering van aandeelhouders naar rato van aandelen. Financieel belang € 63 Bijdrage N.v.t. Financieel Eigen vermogen 01-01-2023 € 1.480 Vreemd vermogen 01-01-2023 € 10 Eigen vermogen 31-12-2023 € 0 Vreemd vermogen 31-12-2003 € 0 Resultaat € 75 -/- Ontwikkeling 2024 Het General Escrow fonds is in 2016 geliquideerd en uitgekeerd aan de aandeelhouders. 
 Als gevolg van contractuele verplichtingen met betrekking tot het Convenant Borging Publiek Belang Kerncentrale Borssele uit 2009 wordt de vennootschap nog in stand gehouden. Het bestuur is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan of deze contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden ontbonden. Het doel is dat de vennootschap wordt opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.Risicobeheer Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het gestort aandelenkapitaal en het resterend werkkapitaal in deze vennootschap. 
- Verbonden partijBank Nederlandse GemeentenBesloten vennootschap / Naamloze vennootschap Bank Nederlandse Gemeenten Vestigingsplaats Den Haag Rechtsvorm Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap Website Doelstelling BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. 
 De gemeente Leudal bezit 143.052 aandelen die dividendopbrengsten genereren. Gemeente Leudal ziet haar aandelenbezit als een duurzame belegging.Belang in verbonden partij 0,26% Bestuurlijk belang Deelname in vergadering van aandeelhouders naar rato van aandelen. Financieel belang € 354 Bijdrage N.v.t. Financieel Eigen vermogen 01-01-2022 € 5.062.000 Vreemd vermogen 01-01-2022 € 143.995.000 Eigen vermogen 31-12-2022 € 4.615.000 Vreemd vermogen 31-12-2022 € 107.459.000 Resultaat € 300.000 Ontwikkeling 2024 De strategie van de BNG is ‘Ons Kompas Naar Impact”. Het is een partner voor het financieren van maatschappelijke vraagstukken binnen en voor het publieke domein in Nederland. 
 Het uitgangspunt voor het meten van de maatschappelijke impact zijn vijf ‘Sustainable Development Goals’ (SDG’s) die nauw aansluiten bij de belangrijkste activiteiten die de BNG bank financiert.
 Dit zijn goede gezondheid en welzijn, kwaliteitsonderwijs, betaalbare en duurzame energie, duurzame steden en gemeenschappen en klimaatactie.Risicobeheer Het risicobeheer van de BNG bank is gericht op het handhaven van een veilig risicoprofiel 
- Verbonden partijNazorg LimburgNazorg Limburg Vestigingsplaats Maastricht Rechtsvorm Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap Website Doelstelling Bodemzorg Limburg was van 1994 tot 1997 onderdeel van Afvalverwijdering Limburg (AVL). Per december 1997 bestaat Bodemzorg Limburg als zelfstandige organisatie met de gemeenten in Limburg als aandeelhouders. Wij hebben géén commerciële doeleinden, maar geven invulling aan de maatschappelijke verantwoordelijkheid van onze aandeelhouders. Namens hen heeft Bodemzorg Limburg de ‘eeuwigdurende’ zorg voor 15 stortplaatsen op zich genomen. Belang in verbonden partij Bestuurlijk belang Financieel belang Bijdrage n.v.t Financieel Eigen vermogen n.v.t. Vreemd vermogen n.v.t. Eigen vermogen n.v.t. Vreemd vermogen n.v.t. Resultaat n.v.t. Ontwikkeling 2024 De kerntaken van Nazorg Limburg BV, hierna te noemen Bodemzorg Limburg, zijn enerzijds het beheren van grotere complexe voormalige stortplaatsen in Limburg en anderzijds 
 het renderend maken van het vermogen dat daarvoor beschikbaar is gesteld. Met betrekking tot het beheer zijn voorzieningen aangebracht die ervoor zorgen dat mogelijk in deze locaties aanwezige
 verontreinigingen zich niet verspreiden naar de omgeving. Bodemzorg Limburg is verantwoordelijk voor het in stand houden van deze voorzieningen.Bodemzorg Limburg is permanent op zoek naar mogelijkheden om gesloten stortplaatsen een maatschappelijk verantwoorde functie te geven. Daarbij geldt als uitgangspunt dat de nieuwe activiteiten het beleid van de overheid ondersteunen. Risicobeheer 
- Verbonden partijWaterleidingmaatschappijWaterleidingmaatschappij Vestigingsplaats Maastricht Rechtsvorm Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap Website Doelstelling Het voorzien van zuiver, helder en betrouwbaar drinkwater tegen een zo laag mogelijke prijs. Belang in verbonden partij 13 van in totaal 500 aandelen ad € 4.538 Bestuurlijk belang Deelname in vergadering van aandeelhouders naar rato van aandelen. Financieel belang € 59 Bijdrage Financieel Eigen vermogen 01-01-2022 € 194.946 Vreemd vermogen 01-01-2022 € 397.869 Eigen vermogen 31-12-2022 € 201.413 Vreemd vermogen 31-12-2022 € 390.100 Resultaat € 6.467 ( Resultaat WML € 6.303, winst aandeel van derden € 164) Ontwikkeling 2024 In het kader van tarieftoezicht voldoet WML aan het wettelijk kader voor de totstandkoming van drinkwatertarieven 
 Vanaf 2022 is WML verplicht een geconsolideerde jaarrekening op te stellen omdat de deelnemingen in 2022 een materiële impact hebben gehad op het totale resultaat van WML.
 De vergelijkende cijfers van 2021 zijn hierop aangepast.Risicobeheer Risicomanagement en auditing zijn onderdeel van de reguliere planning & control cyclus van de organisatie. Jaarlijks wordt gerapporteerd over risico ‘s en het bestaan en de werking van beheersmaatregelen. Door enerzijds de vraag om risicobeheersing vanuit de maatschappij, 
 diverse ontwikkelingen en anderzijds de vraag vanuit de eigen WML organisatie blijft er een behoefte aan controle en aantoonbare beheersing van risico’s. Om aan deze vraag te voldoen zijn de afgelopen jaren binnen WML-instrumenten ontwikkeld en maatregelen getroffen om risico’s voor
 de bedrijfsvoering van WML te mitigeren.